دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مراکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی می باشند تشکیل و نسبت به برگزاری دوره های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام می کند.


 
این دانشگاه، تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری اداره می شود. هدف دانشگاه علمی کاربردی، فراهم آوردن زمینه مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرايی دولتی و غير دولتی برای آموزش نيروی انسانی متخصص و مورد نياز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است،  به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعاليتی که به آنها محول می شود، دانش و مهارت لازم را کسب نمايند.
 
دانشگاه علمی کاربردی، مسووليت برنامه ريزی، سازماندهی، پشتيباني های کارشناسی، عملياتی، اطلاعات و سياستگذاري های کلان و نيز نظارت و ارزشيابی مراکز و موسسات علمی کاربردی را بر عهده دارد.

این دانشگاه دارای ۳۱ واحد استانی و نزدیک به ۱۰۰۰ مرکز آموزشی در سطح کشور است و در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به دو روش ترمی و پودمانی با آزمون های مجزا دانشجو می پذیرد. آموزش ها در مراکز آموزشی مورد تأیید انجام شده و واحدهای استانی وظیفه نظارت و هماهنگی این مراکز را بر عهده دارند.
 
انواع  نظام های آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی :







نظام آموزشی پودمانی : از آنجا که در این دانشگاه، در کنار آموزش های معمول ترمی، نظام آموزش پودمانی نیز مورد توجه است، خوبست مختصری با این مفهوم آشنا شویم. منظور از نظام آموزشی پودمانی، آموزشهای منفصل و تفکیک شده ایست که در آن مهارتهای شغلی در مجموعه بسته های آموزشی مجزا ( پودمانهای مستقل ) به فراگیران آموزش داده می شود. هریک از پودمانها، مهارت خاص و مستقلی را ایجاد می نماید تا در عین حال در کنار سایر پودمانها و نهایتاً منجر به مدرک کاردانی شود. در آموزشهای پودمانی سعی در بالا بردن سطح توانمندیهای مهارتی و تخصصی ویژه می باشد ، لذا آموزشهای فنی و حرفه ای محور قرار می گیرد.

در هر پودمان بطور متوسط ۱۲ واحد به دانشجو ارائه و مجموع کل واحدها در مقطع کاردانی حدود ۷۵ واحد می باشد که در مدت زمانی ۲ تا ۲/۵ سال در ۶ پودمان آموزشی(و گاهی تا ۳/۵ سال در ۹ پودمان آموزشی) به دانشجو ارائه خواهد شد. (معمولاً هر سال حداکثر ۳ پودمان ارایه می شود).

در دوره های پودمانی بر خلاف دوره های ترمی - که دانشجویان مجاز به انتخاب واحد می باشند و واحد ها به صورت اختیاری اخذ می گردد- چون درس ها یا واحد ها در قالب بسته های مهارتی است و درس های هر مهارت نیز مشخص است ، دروس به صورت اجباری ارائه می شود .

نمره قبولی در دوره های ترمی ۱۰ میباشد ولی در دوره های پودمانی ۱۲ میباشد. همچنین دوره های ترمی امتحان جامع ندارد ولی در دوره های پودمانی دانشجویان پس از اتمام کلیه پودمانها باید در امتحان جامع شرکت کنند و پس از قبولی به آنها مدرک ارائه خواهد شد. امتحان جامع شامل چند درس تخصصی هر رشته خواهد بود.

رشته های پودمانی بر خلاف ترمی، معافیت تحصیلی ندارند و  با توجه به حجم کم مطالب نسبت به زمان ارائه دوره و انعطاف پذیری بالای آن، بیشتر برای افراد شاغل در دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی مناسب می باشد.

راهبردهای کلان دانشگاه جامع علمی کاربردی

  1. تاکید بر تقسیم کار ملی در حوزه­های مهارتی آموزش عالی و تبیین نقش دانشگاه جامع علمی  کاربردی به­ عنوان یکی از مهمترین عوامل سهیم و موثر در ایجاد اشتغال و تامین نیروی انسانی میانی کشور
  2. توسعه ساز و کارهای ارزیابی مستمر قابلیت­های دانشگاه با همکاری بخش­های(دستگاههای اجرایی و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی) : صنعت، خدمات ، کشاورزی ، فرهنگ وهنر با تاکید بر کارایی بیرونی  و اثربخشی
  3. بسط سازوکارهای بهره ­برداری از ظرفیت­های نیروی انسانی تکنولوژیست، صنعتگر و کارآفرین بخش­های : صنعت، خدمات ، کشاورزی ، فرهنگ وهنر به عنوان مدرس به­ ویژه در حوزه های عملی و مهارتی
  4. هدایت اجرای برنامه­ های درسی به سمت میدانی با مشارکت بخش­های صنعت، خدمات ، کشاورزی، فرهنگ وهنر
  5. توسعه مشارکت دانشگاه جامع علمی کاربردی با بخش غیردولتی و دولتی در طراحی و تدوین برنامه­ های درسی و آموزشی و اجرای آموزش
  6. توسعه فضای آموزش­های شایستگی محور و شغل­ مدار و متناسب با نیازهای شاغلین و جویندگان کار
  7. حمایت از محققان، مدرسان  و دانشجویان در تولید و انتقال فناوری و انجام پژوهش­های کاربردی و توسعه­ای در حوزه­ های مرتبط با مزیت­های دانشگاه  جامع علمی کاربردی
  8. توجه به خودکفایی دانشگاه  جامع علمی کاربردی در برخورداری از نیروی انسانی با کیفیت متناسب با ماموریت­ گرایی حرفه­ای
  9. تاکید بر بومی گزینی و تربیت برای بوم در دانشگاه جامع علمی کاربردی
  10.  زمینه سازی برای جلب سرمایه ­گذاری بخش خصوصی در توسعه آموزش­های علمی کاربردی
  11.  ایجاد سازوکارهای استانداردسازی توسعه دانشگاه و نحوه پذیرش دانشجو معطوف به غنی ­سازی برنامه ها و تجمیع دوره ها و ایجاد رشته­ های جدید و فناور ­محور
  12.  تفویض اختیار بیشتر به واحدهای استانی دانشگاه مطابق با چارچوب­های مصوب هیات امناء
  13.  تنوع بخشی به ساز و کارهای توسعه ناظر بر مولفه های اساسی در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین (نسل سوم)
  14.  توسعه گفتمان و دانش دیپلماسی مهارتی با تاکید بر تدوین برنامه ها و فرایندهای بین المللی سازی دانشگاه

ارسال نظر

0 نظر

نظرات شما

پربازدیدترین

  • contract